TV piracy claims heap more pressure on Murdoch empire

LONDON/MELBOURNE, (Reuters) – Pressure is building in Britain and Australia for fresh probes into Rupert Murdoch’s News Corp, already under siege over phone-hacking claims, after allegations that it ran a secret unit that promoted pirating of pay-TV rivals.

The Australian Financial Review on Wednesday alleged that News Corp had used a special unit, Operational Security, set up in the mid-1990s, to sabotage its competitors, reinforcing claims in a BBC Panorama documentary aired earlier this week.

“These are serious allegations, and any allegations of criminal activity should be referred to the AFP (Australian Federal police) for investigation,” a spokeswoman for Australian Communications Minister Stephen Conroy told Reuters.

Operational Security was a unit of News Corp’s secure-encryption subsidiary NDS, which has denied any wrongdoing in relation to the Panorama claims.

News Corp, which this month sold NDS to Cisco Systems for $5 billion, said it accepted those assurances.

Its Australian arm, News Limited, denied the claims in the Australian Financial Review.

“The story is full of factual inaccuracies, flawed references, fanciful conclusions and baseless accusations which have been disproved in overseas courts,” News Limited said.

NDS has faced several lawsuits over alleged piracy: one was dropped and the firm was largely cleared in the others, which News Limited highlighted in its statement.

NDS’s Operational Security unit, staffed by former police and intelligence officers, used hackers to crack the codes of smartcards issued to customers of rival pay-TV services. The hackers then sold black-market smartcards using those codes to give viewers free access to those services, the Review said.

This cost News Corp’s rivals millions of dollars, it added.

The Operational Security unit had originally been set up to hunt pirates targeting Murdoch’s own operations but later turned into a dirty-tricks campaign to undermine competitors, it said.

The BBC Panorama documentary broadcast on Monday alleged that NDS hired a consultant to post the encryption codes of ITV Digital, a rival of Murdoch’s then Sky TV, on his website.

Widespread piracy after the online publication of the codes contributed to the 2002 collapse of ITV Digital, which had been set up by the parties that later formed ITV, Britain’s leading free-to-air commercial broadcaster, in 1998.

Australian police said they received a referral from UK police against the company in July last year, but declined to comment on whether that had to do with phone hacking or TV piracy claims.

“The AFP is assisting the UK police with their inquiries,” an AFP spokeswoman said.

SABOTAGE CLAIMS

UK regulator Ofcom is already investigating News Corp and a senior executive, James Murdoch, youngest son of Rupert, in the light of new evidence emerging from probes into phone and computer hacking and bribery at the News of the World tabloid, which News Corp shut down last July.

“These allegations, if true, are the most serious yet and I am referring the matter to Ofcom, who have a duty to investigate as part of their fit and proper test,” lawmaker Tom Watson said of the claims made in the BBC’s Panorama programme.

“If what Panorama says is true, it suggests a global conspiracy to undermine a great British company, ITV Digital,” the member of parliament told Reuters on Tuesday.

An Ofcom spokesman declined to comment on the specific allegations but said the regulator would consider “all relevant evidence” as part of its duty to be satisfied that the owner of the licence was fit and proper.

James Murdoch has also served as an NDS director.

NDS said in a statement: “It is wrong to claim that NDS has ever been in the possession of any codes for the purpose of promoting hacking or piracy.”

News Corp said: “NDS has consistently denied any wrongdoing to Panorama and we fully accept their assurances.”

The Australian Financial Review, citing a four-year investigation and a trove of internal NDS emails, said the piracy undermined the value of competitors like DirecTV in the United States and Telepiu in Italy, and helped News Corp to take them over cheaply.

“NDS sabotaged business rivals, fabricated legal actions and obtained telephone records illegally,” said the newspaper, which is owned by Fairfax Media, a rival of News Corp in Australia.

A spokesman for News Limited, the Australian arm of News Corp, was not immediately available for comment on the newspaper’s claims.

News Corp owns 25 percent of Australia’s top pay-TV firm, Foxtel, which is looking to take over rival Austar. Austar declined to comment on the report.

Foxtel said NDS was one of many service suppliers it had used, and the pay-TV company had worked hard to combat piracy. “Foxtel notes that there are no allegations of wrongdoing by Foxtel,” a spokesman said in a statement emailed to Reuters.

British lawmaker Watson is known for his dogged questioning of James and Rupert Murdoch on their role in the phone-hacking affair, notoriously comparing James to a Mafia boss when he appeared at a parliamentary hearing on the hacking.

The committee has been due since early this year to present a report based on its investigations, which is expected to be critical of James Murdoch and may determine whether he has a future in Britain.

Watson said the report was now unlikely to be published before the Easter holiday on April 8. He said the new revelations were unlikely to affect the committee’s work, since they were not part of its remit.

“There’s no suggestion anywhere that Sky or News Corp knew what NDS was doing,” broadcaster and media consultant Steve Hewlett told Reuters. “But if it all turns out to be true, then you have a News Corp company once again behaving in ways that are less than proper,” he said.

Around the Web

Comments